Verkoop LSA

Transactie: verkoop LSA
Bedrijf: LSA, een IT-bedrijf dat software-oplossingen biedt
Plaats: Zutendaal (België)
Oprichter: Jean Lathouwers (tevens voormalig eigenaar)
Medewerkers: 25
Markt: Benelux en een deel van Frankrijk
Begeleid door: Arjen Sparrius, Sman Business Value

Jean Lathouwers (59) begon 28 jaar geleden het softwarebedrijf LSA. Hij bouwde het IT-bedrijf samen met zijn echtgenote op. Toen Lathouwers zijn pensioen zag naderen, ging hij op zoek naar een koper. ‘Met de verkoop van mijn bedrijf heb ik een boeiende periode in mijn leven afgesloten.’

Aan wie wilde u uw bedrijf verkopen?
‘Ik was er nooit van uitgegaan dat mijn kinderen het bedrijf zouden overnemen en die gedachte bleek juist te zijn. Ze hadden andere interesses. Ik zette mijn wensen en mogelijkheden op een rijtje en realiseerde me dat de verkoop van het bedrijf wel eens een langdurig traject kon worden. LSA is een dienstverlenend bedrijf en dat betekent dat het afhankelijk is van de mensen die er werken. Daarnaast had het bedrijf de rechten op een aantal softwareproducten. Die moest ik meeverkopen. En ik wilde zelf nog een aantal jaar bij LSA in de verkoop blijven werken, want verkopen zit in mijn bloed. Ik zag ook het zwakke punt van mijn bedrijf: 28 jaar lang was ik de enige verkoper in het bedrijf geweest. Bovendien hadden mijn echtgenote en ik samen het management in handen.’

Hebt u veel gesprekken gevoerd?
‘Ik heb gesprekken met twee serieuze gesprekspartners gevoerd. De onderhandelingen met de eerste gesprekspartner onderbrak ik zelf, in overleg met Arjen Sparrius van Sman Business Value van wie ik hulp had ingeroepen. De geïnteresseerde was een internationale speler en om eerlijk te zijn, was onze organisatie daar nog niet klaar voor. Bovendien zou de verkoop aan een internationale groep betekenen dat ik mijn werk niet kon afbouwen en een belangrijk deel van mijn tijd moest doorbrengen in hotels. De tweede gesprekspartner voldeed wel aan al mijn doelstellingen. Hij zegde een bepaalde mate van zekerheid voor de medewerkers toe en dat het bedrijf in de buurt zou blijven. De nieuwe directie wil de activiteiten continueren en uitbreiden. Ik heb helemaal geen mandaat meer in de groep. Wel blijf ik nog een aantal jaren commercieel aan LSA en als onafhankelijk consultant aan de groep verbonden.’

Hoe verliep de verkoop?
‘Doordat het voorbereidend traject een jaar in beslag had genomen, heb ik redelijk kunnen wennen aan het idee. Het was wel behoorlijk intensief naast mijn drukke agenda, maar emotioneel was het zwaarder geweest als ik me niet zo goed had voorbereid. Het succes van de verkoop hangt voor een groot deel van de verkoper af. Een begeleider kan helpen en is er voor de zakelijke kant, maar de verkoper moet wel aangeven wat hij wil. Na de verkoop heb ik bewust van alles gedaan om de medewerkers ervan te doordringen dat ik niet meer de baas ben. Ik heb vooraf het kantoorgebouw onder een andere vennootschap gezet, zodat het zeker was dat we zouden verhuizen naar de hoofdkantoren van de groep. Het weekend na de verkoop heb ik het bureau waar ik twintig jaren aan gezeten heb, leeggeruimd en een ander bureau in het bedrijf ingenomen.’

Wat heeft de verkoop u opgeleverd?
‘Het verkooptraject heeft me opgeleverd wat ik ervan hoopte, zowel op financieel als op privé-vlak. Mijn echtgenote is bijvoorbeeld onmiddellijk gestopt met werken. Het bedrag dat ik in mijn hoofd had, is ruimschoots overschreden. De hulp die ik van een externe accountant, een juridisch adviseur en een Register Valuator kreeg, kostte wel wat, maar heeft me meer opgeleverd. Niet alleen in geld. Er is ook heel wat inventiviteit aan de dag gelegd om de persoonlijke doelstellingen van een ‘workaholic’ te bereiken. Quality of life betekent voor mij nu: een combinatie tussen werken en genieten van alledaagse dingen.’