Transactie: Overname van 59 tankstations van de Verolma Groep door LUKOIL
Markt: Nederland en België
Begeleid door: Arjen Sparrius, Sman Business Value
De Russische olie- en gasmaatschappij LUKOIL maakte in april bekend 59 tankstations van de Verolma Groep over te nemen. Voor Nederland gaat het om 46 tankstations van het SmeetsGeelen netwerk. Daarnaast worden de bestaande handelsactiviteiten en logistieke organisatie in Nederland en België overgenomen. De overname past uitstekend bij de huidige activiteiten in de regio verklaart Ivo Hoskens, Retail Sales Manager en Deputy Managing Director LUKOIL Belgium NV.
Hoe heeft u het overnametraject aangepakt?
Als Lukoil Belgium opereren wij vanuit Brussel.Wij waren daarom op zoek naar iemand die de Nederlandse oliemarkt goed kent en die ons kon introduceren bij relevante partijen. Lukoil heeft een belang van 45% in de olieraffinaderij in Zeeuws- Vlaanderen. Nu wij een markt extra kunnen bedienen, kan die raffinaderij nog efficiënter draaien.
Welke adviseurs hebben u tijdens het overnametraject ondersteund en hoe was de rolverdeling?
De heer Arjen Sparrius van Sman Business Value heeft als Register Valuator een belangrijke rol gespeeld. Hij was van begin tot eind betrokken bij de onderhandelingsgesprekken. Hij kent de Nederlandse oliemarkt en begrijpt de verschillende bedrijfsonderdelen en -processen in onze branche. Bovendien is hij specialist op het vlak van bedrijfswaardering en zeer ervaren in het begeleiden van overnames. Zijn bedrijfseconomische analyses vormden voor ons een duidelijke meerwaarde. Daarnaast hebben wij met Ernst & Young en Baker & McKenzie samengewerkt voor de due diligence en contractzaken.
Waarom Nederland?
De stations die wij in Nederland en België overnemen van Verolma Groep liggen voor het overgrote deel in Nederlands en Belgisch Limburg. De geconcentreerde locatie geeft ons de kans om met een stevige lokale verankering de Nederlandse markt te betreden en biedt een uitstekend platform voor verdere groei en expansie in Nederland. De energie- en vooral de brandstoffenmarkt kunnen best extra concurrentie gebruiken. Zeker omdat wij altijd onder de prijs van de grote oliebedrijven blijven. De automobilist betaalt dus bij ons minder aan de pomp.